Vos Capelle behaalt trede 2 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)
Trots kunnen wij vertellen dat we onlangs trede 2 hebben bereikt op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). De PSO is het wetenschappelijk onderbouwde meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt. Uit de onafhankelijke toetsing door een certificerende instelling blijkt dat wij op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Inclusief werkgeverschap
Doel van de PSO is om meer mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie op een duurzame en kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen we niet alleen door in onze eigen organisatie werkplekken te faciliteren, maar ook door onze leveranciers en opdrachtnemers te stimuleren om sociaal te ondernemen. Wij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Door meer organisaties socialer te laten ondernemen groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.
Niveaus van de PSO-Prestatieladder
Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de aspirant-status, trede 1, 2 en 3. Het idee achter de trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.
Onze organisatie is op de PSO-Prestatieladder gegroeid naar trede 2. Dat betekent dat we ruim bovengemiddeld presteren als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Er zijn bij ons nu (in)direct meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam, dan bij organisaties in dezelfde grootteklasse.
Operationeel directeur Jeroen Vos is blij met de erkenning. “Sociaal werkgeverschap vinden we belangrijk, dit is ook opgenomen in ons strategiedocument. We stroomden van aspirant-niveau binnen één jaar door naar trede 2. Middels deze mooie erkenning kunnen we bij onze opdrachtgevers aantonen dat we niet alleen spreken over sociaal ondernemen, maar er ook naar handelen.”
